Mi a GPS (Global Positioning System) alapú helymeghatározás?
A GPS-t (Global Positioning System) az USA Védelmi Minisztériuma megbízására kifejlesztett és általa működtetett globális műholdas helymeghatározó rendszer, melynek segítségével a Föld bármely pontján bármikor meghatározhatjuk pozíciónkat, megközelítőleg 5-10 méteres pontossággal. A helymeghatározás alapfeltétele a megfelelő vételi körülmény, mely szabad területen a legjobb. Zárt térben, magas épületek között, esetleg természeti akadályok miatt romolhat a vétel minősége, ami akár a pozíció-meghatározás teljes akadályozását is okozhatja. Rossz GPS-vételi viszonyok mellett a kilométer számítás pontossága is csökken.
Hogyan működik a GPRS alapú adatátvitel?
A gépjárműben elhelyezett fedélzeti egység GPRS adatátvitelen keresztül továbbítja az adatokat a központi szerverre, ahol az adatok feldolgozásra és tárolásra kerülnek.
A GPRS (General Packet Radio Service) a GSM hálózatot használó csomagkapcsolt mobil adatátviteli technológiát jelent. A csomagkapcsolás lényege, hogy a két pont között nem épül fel állandó kapcsolat, mint a vonalkapcsolás esetében, hanem az információ feladója kisméretű csomagokra darabolja fel az átküldendő információt. A GPRS adatátvitelt a szolgáltatók a hagyományos technológiák percalapú számlázása helyett adatmennyiség (a számlázási egység általában 1-10-100 kilo-byte) alapján számlázzák ki.
A GPRS Roaming szolgáltatás aktiválása biztosítja, hogy a külföldön tartózkodó gépjármű is folyamatosan tudjon friss adatokat küldeni. Nemzetközi környezetben a hazai mobilszolgáltatók partnerhálózatot használva képesek a folyamatos adattovábbításra. Amennyiben a gépjármű olyan helyen tartózkodik, ahol a hazai mobilszolgáltatónak nincs partnerhálózati lefedettsége, az GPRS adatkapcsolat nem épül fel és az eszköz nem képes forgalmazni, azaz “leszakad a hálózatról”. Az ez idő alatt keletkezett adatokat a memória rögzíti és a kapcsolat felépülését követően a szerverre kerülnek.
Milyen üzleti konstrukcióban érhető el az i-Fleet flottamenedzsment szolgáltatás?
Az i-Cell Kft. flottamenedzsment rendszere a járműkövető eszközök megvásárlását követően havi előfizetési díjas konstrukcióban vehető igénybe. A rendszer eszközei moduláris felépítésűek, az ügyfelek igényeinek megfelelően számos opcionális eszközzel (pl. üzemanyagszint-mérő szonda, ajtónyitás-érzékelés, stb.) egészíthető ki, ami alapján alakul ki a tényleges díj. A moduláris felépítés mellett a flottamenedzsment rendszerrel felszerelt gépjármű flotta mérete is befolyásolja mind az eszközök, mind az előfizetési díj mértékét. Az eszközök megvásárlása mellett bizonyos esetekben lehetőséget biztosítunk bérletes konstrukcióra is.
A pontos költségek és lehetőségek megismerése érdekében keresse üzletkötőinket, akik pontos felvilágosítást adnak az aktuális árakról és kedvezményekről!
Online, internetes hozzáférés kliens szoftver nélkül?
A kliens szoftvert alkalmazó rendszerek esetében egy segédprogram telepítése szükséges arra a számítógépre, amelyiken használni szeretnénk. Ezzel szemben az i-Fleet flottamenedzsment szolgáltatás hogy teljes mértékben Internet alapú, nem igényel semmilyen kliens szoftvert. Használatához csupán internet kapcsolattal rendelkező számítógépre és normál böngésző programra (Internet Explorer vagy Mozilla Firefox, stb.) van szükség. Ennek a kialakításnak óriási előnye, hogy minden adatbázis-karbantartás, rendszerfrissítés, új funkció aktiválása, új térképi állomány kihelyezése, stb. központilag végezhető el. A rendszer felhasználóinak ez a struktúra maximális szabadságot és mobilitást biztosít.
Mit jelent a valós idejű követés?
Az on-line követés a flottamenedzsment rendszerek esetében a rendelkezésre álló adatok frissességére utal. Valós idejű követés esetében a gépjárműben található fedélzeti egység és a központi szerver közötti adatátvitelre átlagosan 1-1,5 percenként kerül sor. Az adatküldés gyakorisága az optimális adatmennyiség és kommunikációs költség függvényében paraméterezhető.
Jellemzően kétféle on-line követést különböztethetünk meg: a csak Magyarországon illetve nemzetközi viszonylatban is valós idejűt, melyet az alkalmazott GPRS adatátviteli előfizetés határoz meg. Az első esetben, ha a gépjármű elhagyja hazánkat, az eszköz gyűjtő üzemmódba kapcsol és kb. 2 hónapnyi adatmennyiséget képes eltárolni a memóriájában. Természetesen, amikor átlépi hazánk határát, kapcsolódva a hazai GPRS hálózathoz átadja a szervernek az adatokat, melyet a felhasználó utólag elemezni tud.
A nemzetközi viszonylatban is valós idejű követést a GPRS Roaming szolgáltatás biztosítja, használatával a gépjárműről folyamatosan friss információk állnak rendelkezésre még külföldön is.
Milyen megtérüléssel számolhatok?
Az i-Fleet rendszer átlagos megtérülési ideje ügyfeleink számításai és tapasztalatai alapján 6-12 hónap között van. A megtérülés ideje eltérést mutat a gépjárművek által végzett tevékenységek vonatkozásában, hiszen egy személygépkocsival ellátott szerviztevékenység merőben eltér a nagy fogyasztású tehergépjárművekkel végzett feladatoktól.
A rendszer bevezetésével elérhető megtérülésekről bővebb információért keresse munkatársainkat.
Milyen adatokat tudok kinyerni a CANbus rendszerből az FMS Gateway-en keresztül?
Az FMS Gateway egy olyan szabványos interfész, melyen keresztül a jármű gyártmányától függetlenül, egységes protokoll szerint nyerhetők ki a járművezérlő elektronika (CANbus) által gyűjtött technikai adatok. Ezek többek között: elfogyasztott összes üzemanyag, pillanatnyi üzemanyag-szint, megtett távolság, motor fordulatszám, hűtővíz hőmérséklet, tengelynyomás.
Az FMS jelek felhasználásának elengedhetetlen feltétele, hogy a gépjármű FMS Gateway-jel rendelkezzen, melyről a gépjármű forgalmazója tud felvilágosítást nyújtani. A ténylegesen elérhető adatok gépjármű-specifikusak, a szabványról bővebben itt olvashat.
Áthelyezhető-e másik gépkocsiba a járműkövető eszköz?
A járműkövető eszközök kialakításukból adódóan rejtve kerülnek beépítésre a gépjármű műszerfala alá. Ez a fix elhelyezési mód nagyfokú védelmet biztosít a szabotázs ellen és lehető teszi pl. a gyújtás-állapot változás figyelését is.
Az eszköz másik gépjárműbe az i-Cell Kft. technikusai által áthelyezhető, az ügyfeleknek erre nincs lehetőségük, ugyanis minden készülék egy gépjárműhöz van rendelve, biztosítva az egyértelmű azonosítást a rendszerben.
Hogyan működik a szondás szintmérés?
A kapacitív elven működő szonda az OMH (Országos Mérésügyi Hivatal) által hitelesített, mozgó alkatrészt nem tartalmazó mérőeszköz, mely független a gépjármű saját üzemanyag-mérésétől. Minden szonda egyedileg kerül legyártásra, illeszkedve az egyedi műszaki jelleghez és a beépítés során egyedileg kerülnek kalibrálásra. Használatával folyamatosan rendelkezésre áll a tankban lévő üzemanyag-mennyiség pontos értéke. A tankolások grafikus formában és lista formájában is pontosan nyomonkövethetők. Az üzemanyagszint-változásból a rendszer 100 km-re és órára vetített átlagfogyasztást is számol, biztosítva a teljes körű elszámolást.
Hogyan tudom testre szabni a felhasználók által elérhető funkciókat és jármű csoportokat?
Az i-Fleet rendszerben 4 előre definiált jogosultsági szint van, melyek használatával a felhasználók részére biztosítható, hogy csak a feladatkörükhöz tartozó funkciókat érjék el. Azonban minden vállalat másként működik, ezért az előre definiált jogkörök ezekben az esetekben kötöttséget jelentenek. Feloldva ezt a problémát a rendszerben felhasználónként állíthatók be az egyes szintek.
A rendszerben lévő járművek csoportba rendezhetők, a csoportképzés során egy jármű több csoportban is szerepelhet. Ezzel a módszerrel a vállalat napi munkája során használt csoportok alakíthatók ki, és a jogosultsági rendszernek köszönhetően “mindenki csak a saját járműveit látja”.
Mi a teendő abban az esetben, ha más szolgáltatónál rendelkezem flottakövető rendszerrel ?
Kérjük, győződjön meg arról, hogy az Ön meglévő flottakövető szolgáltatója rendelkezik-e Bevallási Közreműködői akkreditációval (www.hu-go.hu). Amennyiben rendelkezik ilyen státusszal és vele kíván továbbra is együttműködni, akkor javasoljuk, hogy vegye fel vele a kapcsolatot. Abban az esetben, ha jelen szolgáltatója nem rendelkezik Bevallási Közreműködői státusszal, vagy Ön nem kíván vele együttműködni e-útdíj bevallásának tekintetében, akkor Ön a viszonylati jegyet, vagy egy másik flottakövető szolgáltatót, így az i-Cell Kft-t, vagy a beszerelést nem igénylő OBU- t választhatja, mely szivargyújtó aljzatról működtethető S550 (Plug&Play) eszköz.
Milyen térképek érhetők el a rendszerben?
Az i-Cell Kft. rendszere mindig a piacon elérhető legfrissebb térképi adatbázisokat biztosítja, melyeket több térképszolgáltatótól, teljesen jogtisztán kerülnek beszerzésre. Magyarország esetében térképünk minden egyes települést utca szintű részletességgel tartalmaz, magába foglalva a legutóbb átadott autópálya -szakaszokat is és a tömbszintű házszámok megjelenítését is. Nemzetközi térképeink a felhasználói igényekhez igazodva több részletességű szinten érhetők el, alaptérképünk minden települést, azok fő útvonalait illetve a tranzitútvonalakat tartalmazza. Ennél természetesen részletesebb térképpel is rendelkezünk, mely az elérhető legrészletesebb felbontással tartalmazza a külföldi városokat, falvakat.
Az opcionális kiegészítő eszközök használatának ill. többszöri információ-lekérésnek van-e extra havi költsége?
Üzleti konstrukciónk lényege, hogy havi előfizetési díjunk nem tartalmaz rejtett költségeket. Az egyes kiegészítők (pl. üzemanyagszint-mérő szonda, raktérhőmérséklet-mérés, stb.) használata nem jelent plusz költséget, havi előfizetési díjunk mindezt tartalmazza.
A szolgáltatás előfizetési díja tetszőleges számú felhasználó hozzáférést foglalja magába, akik a nap 24 órájában, korlátlan és mennyiségben kérhetnek le adatokat a webes felületen keresztül.
A webes felületen visszamenőleg mennyi ideig kérdezhetők le az adatok?
Az i-Fleet rendszerben a webes felületen keresztül 2 hónapig visszamenőleg a fedélzeti egységtől beérkezett minden adat rendelkezésre áll. A gépjárművek múltbéli adatait tartalmazó menetlevél adatai azonban 6 hónapig állnak rendelkezésre. Ezután az adatok archiválásra kerülnek, amelyek igény esetén visszaállíthatók és használhatók.
Az i-Cell Kft. által történő automatikus archiválás mellett az egyes funkcióknál elérhető az exportálási lehetőség, mellyel a felhasználók saját maguk részére készíthetnek csv kiterjesztésű archív állományokat.
Mit a teendő abban az esetben, ha már rendelkezem i-Fleet flottakövető rendszerrel és útdíjat is szeretnék fizetni vele?
A már korábban beszerelt i-Fleet egységek útdíj bevallására való alkalmasságával kapcsolatban kérjük, vegye fel a kapcsolatot szervizrészlegünkkel. Emellett javasoljuk, rendszeresen vizsgálják felül, hogy minden olyan jármű, ami útdíjköteles, rendelkezik-e hibátlan és az útdíj elszámolására alkalmas járműkövető egységgel, mivel elektronikus útdíj bevallására Önnek csak működő eszközzel lesz lehetősége. Az újonnan beszerelt egységek minden esetben alkalmasak az elektronikus útdíj bevallására.
A meglévő előfizetési díj mellett az elektronikus útdíj bevallási szolgáltatás nem jelent többletköltséget. Szükséges azonban regisztráció elvégzése a www.hu-go.hu honlapon. Ez i-Fleet eszközök esetében generált kóddal valósítható meg. A regisztrációhoz szükséges OBU regisztrációs kód generálásához Ön az i-Fleet felületen a i-Fleet felület adminisztráció menüpontja alatt találja az e-útdíj almenüpontot. Erre rákattintva megjelenik a járműlista. A “kódgenerálás” gombra kattintva megjelenik a rendszámhoz tartozó 12 jegyű ID és a 6 jegyű PIN kód. Kérjük, csak arra a járműre generáljon kódot, amelyik jármű útdíj fizetésére kötelezett. A generált kódok kizárólag a járműbe fixen szerelt GPS esetén használhatóak, a mobil, azaz az S900 és S550 számú OBU-hoz nem. Az E-útdíj menüpont ADMINISZTRÁTORI jogkörű felhasználók számára érhető el.
Milyen módon tehetek eleget az útdíjfizetési kötelezettségemnek?
Az útdíj kifizetése előre, az utazás megkezdése előtt történik meg (prepaid rendszer). Az útvonal bevallása történhet előre megváltott viszonylati jeggyel, vagy OBU útdíjfizető fedélzeti egységgel (Bevallási Közreműködő segítségével), valamint i-Fleet flottakövető rendszer segítségével.
Mit jelent a Plug & Play működés?
Az eszközt nem szükséges beszerelni, telepíteni, csupán a szivargyújtó aljzatához kell csatlakoztatni és máris működésre kész. Tehát nincsen a beépítésből adódó várakozási idő, sem extra beszerelési költség. A vételár tartalmazza 2013. július 1-től a 24 havi adatforgalmi díjat is, így két évig havidíjmentes a konstrukció. Kérjük, vegye figyelembe, hogy az eszközt a használat megkezdése előtt regisztrálni kell a NÚSZ Zrt. www.hu-go.hu honlapján és folyamatosan pozitív prepaid útdíj-egyenleg biztosítása szükséges, hogy a használat során az útdíj folyamatosan levonható legyen.